No podem comprendre l’existència de l’Obra del Cançoner Popular
de Catalunya, sense donar a conèixer i parlar de Rafel Patxot i Jubert.
Va néixer a Sant Feliu de Guixols a l’any 1872 . Fou, apart d’un important i acabalat
industrial surer, bibliògraf, escriptor, astrònom i meteoròleg amateur. Amb el seu mecenatge es va iniciar a l’any 1921, canalitzat a
través de la
Fundació Concepció Rabell i Cibils, Vda. Romaguera, l’obra de
recerca del Cançoner Popular de Catalunya a l’Orfeó Català.
Aquest mecenatge tenia per funció la formació d’un ampli
cançoner català a partir de “missions” a totes les terres de parla catalana per
cercar, aplegar i estudiar tot el
material que ja existia des del segle passat per tants i tants folkloristes,
excursionistes i literats.
Aquestes “missions” estaven formades per equips de dues
persones, un músic i un lletrat, que rastrejaven tot el territori de parla
catalana en busca de cantaires a fi de recollir i guardar la música i la lletra
de tot tipus de cançons.
A l’any 1926 es van començar a publicar els resultats de la
recerca en tres volums, però la guerra civil va truncar la continuació del
treball.
En acabar la guerra, l’Orfeó Català volgué reprendre les
tasques de l’Obra del Cançoner però Rafael Patxot, perseguit el 1936 pels
anarquistes i el 1939 pels franquistes, fins haver d’exilar-se a Suïssa, s’hi
va oposar de debò i, després d’un plet escandalós contra l’Orfeó Català, que va
guanyar, va tancar amb clau i pany els materials que s’havien salvat del
desastre, amagats durant molts anys en un monestir de Suïssa. Abans de morir, donà instruccions precises perquè les carpetes,
les fitxes, les fotografies, els documents i els arxivadors de l’Obra del
Cançoner Popular de Catalunya, fessin cap, al moment oportú, a Montserrat, on
des del 1991 es conserven amb dignitat.
Jaume Arnella, estudiós de la música tradicional catalana,
coneixia una vella publicació on es parlava de l’existència de la “missió” de
Joan Llongueras i Joan Tomàs per terres gironines i així m’ho va fer saber. A l’Ajuntament de les Planes no hi havia documentació sobre
aquest treball ja que els arxius municipals van
desaparèixer amb la guerra. Calia doncs fer la recerca seguint altres
camins i per això en Jaume i jo mateix
ens vam adreçar a l’arxiu del
Centre de Promoció de la
Cultura Popular i Tradicional de Catalunya amb seu a Barcelona.
Quan varem accedir a les microfilmacions ens adonàrem que hi
havia milers de cançons i que seria una tasca molt laboriosa trobar el que ens
interessava ja que no existia cap índex general. Com que teníem el convenciment
de que estàvem en el camí correcte, potser molt llarg i amb molta revolts, no
varem defallir i continuàrem la recerca. Tot de sobte, i en revisar la
cinta C-7, va aparèixer una nota que
deia així:
“Canço nº 415 CORRANDA
Toca la flauta Carmeta
jo tocaré el violí
tu la tocaràs de tarda
jo la tocaré al matí
Recollida d’en Josep Feixes (a) Jombi Home
d’uns 40 anys natural de Santa Pau. Alcoholitzat. És un bon home aquest
cantaire però te’l defecte d’emborratxar-se i s’enterneix fins a plorar quan li
fan veure que no es porta bé. Té poca memòria i sap poques cançons. A la
casa de la Vila
de Les Planes, 27 d’Agost de 1922”
La pell se’m va posar de gallina i Jaume ho va notar. És gat
vell i ben segur que va veure o notar
que una esgarrifança freda
recorria la meva esquena. De ben segur que havíem trobat el camí. Recordava,
encara que vagament, aquell pobre home, en Jombi, gran paleta a qui el vici de beure havia
portat fins la misèria i que demanava
caritat, menjar i sobretot beure, a canvi d’algun treball que podia fer a la
casa amb la gaveta, paleta, maceta i escarpa que sempre portava al sac. Quan
algú li deia que no li donava més vi perquè ja en tenia prou, responia al
moment amb un castellà-català-garrotxí : “mestressa, un clavo saca otro
clavo”.
Com he dit, havíem trobat el camí. A continuació van aparèixer
noms de cantaires i més cantaires fins arribar al nombre de vint-i-cinc que
havien cantat més de cent cinquanta cançons.
En Genís
Tarrés “Bot”, 66 anys
en Salvi
Amagat “Dou”, 32 anys
en Lluis
Expósito “Xiconic”, 34 anys
en Dalmau
Rodà “Mau”, 67 anys
n’Antònia
Bancells “Bitina”, 73 anys
en Joan
Vilà “Tet”, 35 anys
en Joan
Sau “Biel”, 44 anys
en Miquel
Cerarols “Quel”, 53 anys
en Salvi
Codina “Sabateret”, 50 anys
en Pere
Clarà “Maïc”, 67 anys
na Teresa
Turón, 50 anys
na Maria
Arnau “Xiuleta”, 53 anys
en Daniel
Usan, 26 anys
Francisca
Farret, filla del mestre, 25 anys
na
Constància Collell, 11 anys
na Mercé
Recolons, esposa del Sr. Pere Sacrest ( no hi ha l’edat ? )
Concepció
i Glòria Sacrest, filles del Sr. Pere Sacrest, 11 i 8 anys
en Josep
Feixas “Jombi”, 40 anys
en Joan
Font, 79 anys
en Joan
Ribogent, 62 anys
na
Margarida Batlle, 56 anys
en Joan
Arnau “Jan d’esquena”, 62 anys
na Maria
Solà, 56 anys
na Maria
Iglesias, filla de na Maria Solà, 33 anys
na Teresa
Bosacoma, mare del vell Biel, 70 anys
Així trobem un ventall d’edats que va dels 11 anys de na
Constància Collell o els 8 de na Glòria Sacrest, passant pels 25 de na
Francisca Farret o els 26 de Daniel Usan, fins arribar als 67 de Dalmau Rodà
“Mau”, o els més de 70 de n’Antonia Vancells “Bitina” o na Teresa Bossacoma i
Jordà, mare d’en Biel.
Que les Planes era un poble de cantaires no cal posar-ho en
dubte. I de que la tradició de cantar passava de pares a fills, ens en dona
bona prova els vint-i-cinc vilatans que van anar a cantar, barrejant-se homes i
dones, casats, viudos i solters, guapos
i lletjos, petits i grans, rics, pobres i classe mitja.
De la crònica de l’estada de Joan Llongueras i Joan Tomàs a les
Planes voldria remarcar unes quantes
frases que defineixen perfectament el tarannà del poble:
“Era una mena
d’assemblea popular ben curiosa. El silenci era absolut amb tot i veure’s,
sobretot els darrers dies, la sala de sessions plena de gom a gom. L’interès
que despertaven aquelles cançons que
semblaven ressuscitar de la vellúria, era cada dia més viu. Freqüentment, quan
algun cantaire no recordava prou bé una estrofa, sentíem aixecar-se una veu
d’entre la massa, d’algun home o alguna dona, que deia bonament alló que sabia
de la cançó i, així, començant per ajudar als qui cantaven, acabaven cantant
cançons senceres.
No creiem que s’hagi arribat mai, ni enlloc més, com a
les Planes, a fer reviure tan plenament i tan col·lectivament el sentiment de
la cançó nostra.
Insistim en dir que
cal no solament recollir les velles cançons del passat. Cal També fer-les
reviure i retornar-les al poble”
Tornant a
la Missió de
recerca, voldria comentar algunes coses curioses del material recopilat: totes
les cançons que hem trobat estan cantades en català si bé n’hi ha algunes que
son una barreja de paraules catalanes, castellanes i fins i tot del Roselló. Això no
és d’estranyar ja que molts cantaires les havien apreses lluny de casa per
qüestions familiars, militars o laborals.
En quant
al vocabulari emprat és una barreja entre mots de l’època d’on prové la cançó i
la seva locució amb l’accent i paraules característiques de la parla
garrotxina. Així podem llegir en el decurs del treball paraules o expressions tan poc habituals avui
dia com:
Porré
Cotra
Xivall
‘xeca’t
repleguen
rem de mala cara
m’en som rencat a fugí
llivertida
xuliva
seua
cabeis taiats
daiaires
fes-te ença
con
cum
tres corts de cotra
Curiosament és remarcable el fet de que les cançons de cada
cantaire no es van recopilar el mateix
dia o seguint un ordre predeterminat. Alguns ho van fer en dies diferents a diferents llocs com a cal Sabateret, can
Xintic, l’Ajuntament i fins i tot a la torre residència del Sr. Pere Sacrest i
familia.
Els
cantaires més prolífics consten a la relació següent:
Genís
Tarrés i Arnau ................................. 43 cançons
Salvi
Amagat i Tarrés “Dou” .......................
32 cançons
Lluis
Expósito i Pujolar “Xiconic” ........... .......19 cançons
Antonia
Vancells i Sabater “Bitina” ............... 13 cançons
Teresa
Turón i Rigau ................................. 12 cançons
Dalmau
Rodà i Planagumà “Mau” .................. 11 cançons
Maria
Iglesias i Solà ................................. 5 cançons
Maria
Arnau i Grabalosa “Xiuleta” ...............
5 cançons
Joan Vilà
i Giralt “Tet”.............................
5 cançons
Salvi
Codina i Collell ............................... 4 cançons
Joan Sau
“Biel” ......................................
4 cançons
La resta,
fins a vint-i-cinc cantaires en van cantar
1 o 2
Joan
Llongueras i Joan Tomàs van fer de la seva “missió” a les Planes una
transcripció fidedigna de les seves impressions que diu així literalment:
“ Havent augmentat bon
xic en pocs dies el nostre feix de cançons, el dia 24 d’agost arribàrem a Les
Planes d’Olot, vila alegre i riallera. La nostra primera preocupació fou la de
cercar un hostal o posada on poguéssem acollir-nos. No n’hi havia cap. A la
casa on ens havien dirigit, hi acabava d’haver una defunció i no ens pogueren
donar acolliment. Ens atracaren a casa
un pobre sabateret que habitava una caseta molt humil i tenia prous mals de cap
per anar vivint.
No trigàrem pas gaire
estona a tenir una cantaire a la nostra disposició. La muller del sabater que
ens hostatjava ens la féu venir. Era una velleta de 73 anys, molt eixerida i
voluntariosa. Havia nascut a Bas i havia viscut amb els seus pares a
Puig-Pardines. Recorda moltes cançons que les havia apreses del seu pare. Fa
alguns anys que viu tota sola a Les Planes, perquè no té allà ningú de família.
Es diu Antònia Vancells i Sabatés, i és coneguda amb el sobrenom de “Bitina”
Viu completament de caritats
Esperava cada dia amb
delit l’hora de venir a cantar-nos les cançons, perquè li donàvem, a més de
quelcom per a menjar i beure, una mica de cafè que ella caboriejava amb especial
fruïció.
El senyor Pere Sacrest,
acabalat fabricant i actualment alcalde de Les Planes, tenia ja noticia de la
nostra missió i ens esperava. Anàrem a casa seva a visitar-lo el mateix dia de
la nostra arribada i ens oferí de seguida tota mena de facilitats per al millor
èxit de la nostra tasca.
Posà la Casa de la Vila amb totes ses
dependències i tot el seu personal a la nostra disposició. Allà,
durant tots els dies del nostre sojorn, al vespre, en plegant de la
treballada, acudien els cantaires i ens dictaven les cançons. Ben aviat tota la
gent del poble hagué esment d’això, i cada dia augmentava el nombre de veïns
que acudien per a escoltar les velles cançons, que nosaltres apuntàvem, o bé
per a cantar-ne.
Era una mena
d’assemblea popular ben curiosa. El silenci era absolut amb tot i veure’s,
sobretot els darrers dies, la sala de sessions plena de goma gom.
L’interès que
despertaven aquelles cançons, que semblaven ressuscitar de la vellúria, era
cada dia més viu. Freqüentment, quan
algun cantaire no recordava pro bé una estrofa, sentíem aixecar-se una veu d’entre la massa, d’algun home o
d’alguna dona, que deia bonament allò que sabia de la cançó.
Durant tot el dia, en
el poble no es parlava d’altre cosa que de les cançons i això feia que els
vells, recordant-les, tornessin a cantar-les, i al jovent quelcom els hi
restés.
Molts vespres ens
estàvem a la Casa
de la Vila fins
mitja nit i ningú es cansava.
No creiem que s’hagi
arribat mai, ni enlloc més, com a les Planes, a fer reviure tan plenament i tan
col·lectivament el sentiment de la cançó nostra.
El darrer dia de la
nostra estada durà la sessió fins molt més enllà de la mitja nit i tothom
romangué fins al darrer moment, lamentant que ja partíssim i que no haguessin durat més dies aquelles
belles cantades.
Més d’un d’aquells
homes del terrer i més d’una d’aquelles dones senzilles ens digueren, gairebé
amb llàgrimes als ulls:
- No en surten pas ara
de cançons com les d’aquells temps !
El senyor Sacrest
tingué la gentilesa d’invitar-nos un dia a dinar amb ell i volgué que la seva
pròpia esposa, la senyora Mercè Recolons de Sacrest i les seves
filles, Concepció i Glòria,
cooperessin a l’Obra del “Cançoner”,
cantant unes cançons que elles havien apreses a Les Planes. En Daniel Usàn, empleat al despatx de
la fàbrica del senyor Sacrest, també ens cantà una cançó que havia sentit
cantar a Les Planes.
Ultra les cantades a la Casa de la Vila , anàrem nosaltres a casa
Na Maria Arnau (a) “Xiuleta”, natural de La Barroca , que, tot i
semblar que no li venia de gust, ens cantà unes quantes cançons ben boniques.
També anàrem a casa Na Teresa Turón , de
Sant Pere de Vianya, dona de tipus ferreny i una mica sorruda, però en el fons
molt complaent i bona cantaire, de la qual poguérem anotar belles melodies.
De dos cantaires dels
més remarcables, un d’ells verament
extraordinari, ens cal fer detingut esment.
L’un, el millor
cantaire que hem trobat, és en Genís Tarrés i Arnau, de 66 anys d’edat,
natural de Les Planes.
És pagès d’ofici i un
dels homes més trempats i servicials que hem conegut. Aquest bon home, dotat
d’una memòria prodigiosa, ens cantà ell sol més de setanta cançons, les quals,
segons digué, havia apreses, gairebé en llur totalitat, de la seva mare que,
com ell mateix, era també nada a Les Planes.
Desconfiat de primer
antuvi, ben aviat, però, posà absoluta confiança en nosaltres i s’interessà per
la nostra obra.. Els primers dies era
tal l’interès que hi prengué, que es passava les nits sense poder dormir, rumiant
les cançons que ens cantaria l’endemà, els noms de les quals s’apuntava, a sa
manera, en una llista que conservem. No heu vist home més cantador que ell.
Tenia molta afició a
llegir llibres piadosos , dels quals recordava llargues pàgines de memòria.
Cara franca i néta, llavis tancats i prims i ulls vius i penetrants com de
serp, és en Genís tot un caràcter i un dels tipus de raça més interessants que
hem trobat. És un bon home de cap a peus; de caràcter cordial, generós i
senzill. De rostre enèrgic i faccions ben marcades; ulls petits i de color blau que es fixen i miren intensament..
Segons ell, la major
part de les cançons les havia apreses, als 12 o 14 anys, de sentir-les cantar a
la seva mare. Sembla que la seva mare patia molt de mal de pits i ell, quan a
la nit sentia plorar una criatura, no podia restar tranquil al llit i, portat
per la seva mateixa bondat, s’aixecava sense peresa i anava a breçolar els
infants germans seus. És llavors quan començà a cantar les llargues cançons que
anava aprenent de la seva mare.
La seva aportació a la
nostra tasca, tant pel nombre com per la qualitat de les cançons, és
indiscutiblement de les més notables. Posà en nosaltres, durant els pocs
dies que convisquérem amb ell, una aital
estimació, que tot ens ho hauria donat; i ell fou el qui, el dia d’anar-nos-en
volgué portar les nostres maletes fins a l’estació i el veiérem plorar en
els darrers moments d’acomiadar-nos.
L’altre d’aquests
cantaires remarcables, que especialment esmentem, és en Salvi Amagat i Tarrés,
nebot d’en Genís Tarrés. Fa de pagès i té només 32 anys; és nat a Les Planes i
és un xicot molt trempat, falaguer i bon cantaire.
Sap les cançons de la
seva mare, germana d’en Genís, la qual,
segons tothom ens deia, era una de les millors cantadores del poble i un veritable
pou de cançons.
En Salvi Amagat és,
ell mateix, un poeta espontani i un cantaire que fa cançons. Es veu que ha
llegit moltes poesies de Mossèn Cinto Verdaguer, i no deixa d’ésser curiós el
fet de qué, dient-se ell republicà i home d’ideals avançats, cada any, per
Nadal, fa alguna cançó nova per l’adoració i ell mateix l’ensenya a la mainada
que va a l’església.
Posseïm els textos
d’algunes d’aquestes cançons, que hem cregut interessant d’incloure en el
present recull, en els quals es revela un bon estil de poeta. Algunes vegades
ell mateix troba una melodia de caient popular, altres vegades adopta els seus
textos a melodies ja conegudes. En Salvi cantava amb molta justesa i bell
estil. Tenia un timbre de veu agradable i sabia donar expresió a les seves
cançons. No mancà ni un sol dia a la
Casa de la Vila
i es pot dir que fou ell l’eix a l’entorn del qual giraven tots els cantaires.
Al deixar Les Planes,
portàvem ja anotades unes 550 cançons.”
Així com dèiem a l’inici del treball que no podem comprendre
l’existència de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, sense parlar de Rafel
Patxot i Jubert , l’arribada a mans del poble es deu en primer lloc als monjos
suïssos que van fer arribar els papers a Montserrat, la coordinació entre la Comunitat Benedictina
i la Generalitat
i la catalogació del monjo mallorquí Josep Massot que ell mateix ens explica:
“L’any 1991 es va produir un esdeveniment
d’una importància extraordinària per el món cultural català, que resolia d’una
manera àmpliament positiva un dels misteris més grans de la postguerra, que
havia neguitejat els nostres erudits –sobretot els folkloristes i els
musicòlegs – i que havia donat lloc a tota mena d’especulacions.
Tot el fons de l’Obra del Cançoner Popular
de Catalunya, una iniciativa del mecenes Rafael Patxot i Jubert, encetada el
1921 sota el paraigua de l’Orfeó Català i continuada amb eficàcia fins al 1936,
fou cedit sense condicions a l’Abadia de Montserrat pels descendents del senyor
Patxot, residents a Suïssa,i hi arribà en part des de Barcelona i en part des
de Suïssa, el 1991 mateix. I encara el 1993 n’hi arribà un nou complement des
de Suïssa.
La circumstància que ja dels meus anys
universitaris hagués treballat moltes hores sobre la cançó popular catalana i
el coneixement relatiu que tenia de la història de l’Obra del Cançoner Popular
de Catalunya i d’alguns dels fons que hi havia estat integrats – el de Marià
Aguiló especialment – van motivar que el 1991 mateix l’abat Sebastià M.
Bardolet em demanés que em fes càrrec de la gran quantitat de paperassa de
totes menes arribada de Suïssa i de Barcelona i que estudiés la manera de col·locar-la i de posar-la al servei de
tothom. D’aquesta manera vaig esdevenir conservador
de l’enorme arxiu de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, secció autònoma
de la Biblioteca
de Montserrat, i vaig haver de dedicar moltíssimes hores a classificar un per
un els milers de documents que ens havien estat lliurats, en caixes, en
carpetes, en caixons i fins i tot en sacs, en uns casos perfectament ordenats i
numerats i moltes altres vegades barrejats sense ordre ni concert.
Va caldre, doncs, una gran dosi de paciència
per treure l’entrellat de tot i per refer l’arxiu de l’Obra del Cançoner
Popular amb el màxim de fidelitat respectant sempre les carpetes que havien
estat constituïdes abans de la guerra, posant al seu lloc el que havia quedat
esbarriat a causa dels successius trasllats del material i col·locant en
carpetes noves tot allò que havia romàs solt, tant si es tractava de peces
complertes com si eren residus de documents que s’havien perdut o que, si més
no, no havien arribat a Montserrat. Mentrestant, des del monestir ens vam posar
en contacte amb les institucions que abans de la guerra havien format part del
consell consultiu de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya – sobretot
l’Orfeó Català i l’Institut d’Estudis Catalans -, amb la Generalitat de
Catalunya –especialment amb el seu departament de Cultura , en el si del qual
hi havia un Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana – i amb
persones que estudiaven la cançó popular o que, en general, es dedicaven a
l’etnografia o a l’etnomusicologia.
A tot arreu vam poder constatar la satisfacció per la recuperació d’un ric
patrimoni cultural que algun cop havia estat en perill de desaparèixer o si més
no, d’ésser enviat lluny de Catalunya, i
a tot arreu vam rebre promeses de col·laboració i paraules d’encoratjament.
Atès que l’estat de conservació de la
documentació arribada no sempre era gaire satisfactòria i que, per diverses
raons, no era prudent de posar-ne a les mans de tothom els originals, vam
arribar a la conclusió que la millor solució era la microfilmació total del
fons arribat de Suïssa i del fons procedent de Barcelona.
Gràcies a l’interès del Centre de Promoció
de la Cultura
Catalana i de la Biblioteca de Catalunya, vam aconseguir que el
Departament de Cultura de la
Generalitat es fes seva aquesta iniciativa i el 1993 fou
signat un conveni entre l’abat de Montserrat, Sebastià M. Bardolet, i el Conseller de Cultura, Joan Guitart , pel
qual la Generalitat
es feia càrrec d’aquesta microfilmació – que en realitat en aquell moment ja
estava pràcticament enllestida - i que
en dipositaria una còpia completa al
centre de Promoció de la
Cultura Popular i Tradicional Catalana i una altra a la Biblioteca de
Catalunya, a disposició dels estudiosos.
El moll de l’os de la feina duta a terme des de l’Obra del
Cançoner són les “missions”, encomanades en general a dues persones – almenys
una de les quals tenia estudis de música i l’altra acostumava a ésser
folklorista o filòleg – que recorregueren tot Catalunya, les illes Balears i
una petita part del Pais valencià, amb la finalitat de recollir-hi cançons,
balls i tocates populars.
Els “missioners” signaven un contracte i es
comprometien a lliurar en un temps determinat els textos literaris i musicals
recollits, si era possible amb notes i comentaris i alhora redactar una memòria
de l’expedició.
Els tres primers volums apareguts entre el
1926 i el 1929, van publicar les memòries de les vuit primeres missions,
acompanyades d’una selecció del material que hi havia estat recollit entre els
anys 1922 al 1924:
--- Higini Anglés-Pere Bohigas al Solsonès i
l’Alt Berguedà
---Joan Llongueras
– Joan Tomàs a Santa Coloma de Farners,
Brunyola, Sant Martí Sapresa, Anglés,
Sant Pere d’Ossor, les Planes d’Olot, la Cellera i el Pasteral
---els mateixos a Girona, Olot, Sant Martí
del Clot, Sant Feliu de Pallerols, Rupit, Sant Miquel de Pineda i Amer
---Josep Barberà – Pere Bohigas a l’Alta Segarra,
el Cardoner i la Ribera
del Segre
---els
mateixos a Cervera i pobles de la rodalia
---Joan
Tomàs- Joan Llongueras a la comarca olotina
---Joaquim
i Just Sansalvador al comtat de Cocentaina
---Baltasar
Samper – Miquel Ferrà a l’illa de Mallorca
D’ençà que aquests arxius van arribar a
Montserrat i sobretot d’ençà que els seus microfilms foren dipositats al centre
de Promoció de la
Cultura Popular i Tradicional Catalana i a la Biblioteca de
Catalunya, s’han multiplicat les consultes fetes per telèfon, per carta o
personalment i un bon nombre de persones i d’institucions han anat demanant
documents concrets per posar en marxa projectes de treball.
Cal esperar que durant els pròxims anys els
estudiosos continuaran aprofitant aquesta deu inexhaurible, on sempre és
possible de trobar o de retrobar coses noves i velles”.
Al poble s’han fet ja
sis concerts amb cançons que consten al Cançoner Popular com pròpies de les
Planes gràcies als arranjaments i harmonització fets per Jaume Arnella i Ferràn
Martinez, Angel Girona i Agnés Algueró, Esther Reverter i els Pardalets, Sol i
Serena, Grup vocal Musiquem, les Veus del Ter.
Això no hagués estat
possible sense el patrocini de l’Ajuntament i el treball del seu personal,
Delegació de Cultura de la
Generalitat i la col.laboració de Joan Soler, Jordi Soler,
Marc Puig, Montse Coromina, Esther Reverter, Artur Balagué, Gemma Llorà, Antoni
Mateu, Manel Mezquida, Barret impressor,
Marcel Dalmau, Benet Saguer, Miquel
Reverter, Ràdio les Planes, Retorn Planenc, els Joncs. i algunes firmes
comercials del poble.
Com a Director que he
estat aquests anys de les sis edicions de les Planes 1922 haig de fer constar
que els verdaders protagonistes dels èxits d’aquestes cantades estiuenques, heu
estat vosaltres que any rere any ens heu fet costat amb la vostra presència i
el vostre escalf.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada