Oli de Llorenç Danés i Calm
En el decurs dels catorze capítols veurem la casa,
traurem el nas a la cuina, farem el tafaner a les golfes, visitarem la sala i
entrarem a la cambra. Baixarem després a la cort, ensumarem l’olor entre agre i
dolç de l’herba de la pallissa, entrarem al galliner, rentarem la roba al
safareig, farem un volt pels camps i boscos tot passant per la font i tornarem
a la llar pel mig de les flors que envolten la casa, just a temps per escoltar
al padrí i la padrina remugant, rondinant i explicant penúries i maldecaps de
temps passats que ara amb la tranquil·litat que dona la feina ben feta,
recorden com un esgraó més de l’escala de la seva vida.
Aquest treball o part d'ell va obtenir els seguents premis:
Any 2004. 1er Premi Concurs Mercat de Girona
1er premi Narrativa Sant Jordi Banyoles
Accèssit Concurs Narrativa Consell Comarcal Gironés
Any 2005. 1er Premi Narrativa Sant Jordi Olot
2ón Premi Narrativa Sant Jordi Banyoles
Accèssit Concurs Narrativa Bescanó
LA CASA
CAPITOL 1er.
Oli de Llorenç Danés i Calm
Recolzada sobre l’espadat de la cinglera i sobresortint el vermell de la teulada i el fum de la xemeneia sobre el verd del bosc, la casa aixecava la seva còrpora desafiant amb l’orgull dels seus quasi dos-cents anys els sotracs de la tramuntana i el sol ardent dels migdies d’estiu.
Tan sols sortir el sol i fins la seva posta, els llargs troncs dels arbres que l’envoltaven, marcaven les hores amb un silenci que quasi es tocava. A les nou del mati, la cuina quedava enfosquida per l’ombra de la noguera i així restava fins al migdia.
Passada una bona estona, el sol esmorteït per les fulles de
l’abundosa parra, feia de l’entrada el lloc ideal on l’hereu fullejava el diari
que cada matí anava a comprar al poble, la padrina feia la tria de les mongetes
del ganxet sobre un apedaçat garbell, la jove movia els boixets fent punta de
coixí i el padrí, balancejant-se en el vell balancí, tastava la tranquil·litat
i el descans d’una becaina amb la mixeta mig dormida a la falda.
No calien rellotges a la casa. El sol, el vent que al capvespre començava a bufar,la silueta del
vell castanyer al cim del bosc, amb el sol darrere buscant l’horitzó o la
cridoria del bestiar els hi marcava l’hora i les tasques a fer.
La casa no era gran ni petita. Tenia la mida justa per
enquibir-hi sis o set estadants i el
bestiar, els camps i els boscos que l’envoltaven produïen el suficient
per viure-hi amb aquella tranquil·litat que dóna el treball i l’esforç de cada
dia.
Quan l’avi del padrí hi anà a viure, la casa era coneguda com La Pineda però a causa del
desgraciat accident que va patir i que obligà als metges a tallar-li un braç a
canvi de la vida, se la conegué per Ca el Manco. Era un nom que sobretot al
padrí no el preocupava. N’estava molt orgullós d’aquell vell que amb un sol
braç va portar la propietat endavant fins aconseguir el benestar del que
gaudien.
No es pot dir que la casa fos d’un estil arquitectònic
determinat. Era una barreja d’arcs de rajol, dintells de portes i finestres de
negre basalt i bigues i empostissats de roure centenari. Els cabirons de la
teulada estaven fets a cops de destral amb els pins de la pineda i suportaven
les teules fetes amb l’argila de la terrera del camp de la via.
Els rierencs sobresortien del rústic acabat de sorra i calç
donant al parament un bell contrast entre el blanc de les parets i la lluentor
de les pedres brillants i arrodonides portades quasi una a una de la riera a
mitja hora de camí.
I la casa estava allà dalt, al mig del bosc i amb la xemeneia
fumejant estiu i hivern, marcant aquella columna blanca que es perdia pel cel fins quasi tocar els núvols.
LA CUINA
CAPITOL 2ón.
Cap cosa m’havia fet tanta impressió com aquella cuina..La recordo com si fos ara.
L’he somiat tantes vegades que encara em sembla veure la padrina, amb el seu
davantal a quadres blancs i blaus, mesurant-me amb aquell pot lluent els dos
petricons de llet que cada dia per altre hi
anava a buscar.
A la dreta hi havia la llar, sempre amb la perola penjant dels calamastres i un foc
esmorteït de brasa que s’anava despenjant del gros tronc d’alzina a mig cremar que hi havia al fons.
L’escon, amb un respatller alt i gruixut, separava
la llar de la llarga taula de noguera on , amagats a la foscor s’endevinaven
els bancs, ara plens de galledes de llet tot just munyida.
El sol, que ja anava a la posta, entrava per la
gran xemeneia dibuixant sanefes de fum gris entre el sutge que ennegria les parets de pedra.
Hi havia sempre foc, tant a l’hivern com a l’estiu,
per fer la torrada matinera, escalfar l’olla de farro o la perolada pel bestiar
dintre unes grans peroles d’ennegrit coure.
A l’esquerra , els fogons emmarcats en els vermells
rajols de l’encimera i la pica del rentaplats amb l’aixeta d’un lluent llautó.
A sobre d’un blanc drap de fil, els diferents pots per mesurar i la galleda
plena d’una llet blanca, tèbia i escumosa que desprenia una barreja de flaires
a herba fresca, flors de la prada, mantega i nata acabada de muntar
A sobre la pica, els plats de pisa, s’arrengleraven
en un plater de fusta, i tan sols el soroll del goteig trencava aquell silenci
quasi religiós.
Al fons de l’estança s’endevinava la
pastera. Plena de pans a punt d’entrar al forn del costat de la llar. Al calaix
encara restava un pa de quatre quilos, espès i blanc i amb una aroma que mai
més he tornat a trobar. Era el pa que servia per a tot, per fer torrades, per la sopa, per
acompanyar un bon tros de cansalada a l’hora de la beguda , per mullar amb la
llet i aquell suc negre, quasi sempre ordi torrat, que mal anomenàvem cafè. I
no se’n llençava mai ni un bocí. Els
rosegons, remullats en aigua eren el menjar predilecte de l’aviram.
A sobre la pastera, penjat d’un pal i
embolicat amb un pedaç de saca, hi havia el pernil, cansalada, llonganissa,
sagí i peltruc. Els gats, no sé quants n’hi havia, campaven per la cuina com si
casa seva fos. També les gallines i els pollastres buscaven entre les
escletlles del terra de lloses alguna engruna d’aquell pa torrat untat amb sagí i ensucrat amb allò que
anomenàvem sucre, roig i untós com el mateix oli, que la padrina preparava per
berenar els seus néts i que jo em mirava amb enveja fins aconseguir seure a la
taula amb ells i gaudir de la menja.
La padrina entrava i sortia de la cuina vigilant l’olla del farro. Cada vegada portava quelcom a les butxaques ...un parell d’ous, uns naps acabats de collir per fer el rostit del diumenge, uns tomàquets , bitxos o pastanagues que encara feien olor de terra mullada
La padrina entrava i sortia de la cuina vigilant l’olla del farro. Cada vegada portava quelcom a les butxaques ...un parell d’ous, uns naps acabats de collir per fer el rostit del diumenge, uns tomàquets , bitxos o pastanagues que encara feien olor de terra mullada
Quan entrava a la cuina, els gats, gallines i pollastres tocaven el dos i sortien al carrer a l’espera que la mestressa, un cop revisada l’olla, tornés a sortir. Era una simbiosi no volguda però consentida.
Un cop acabat el berenar i amb les marranxes plenes de llet, prenia el camí de baixada cap al poble, fent una parada per veure passar el tren de les set que xerricant les rodes i amb un esbufec de cansat, baixava per darrera del cementiri.
Ara, passats els anys, encara em ve al pensament
aquella cuina gran i plena de vida.
I recordo amb nostàlgia l’olor tèbia, barreja de
flors de la prada, herba fresca, mantega i nata acabada de muntar, de la llet
tot just munyida.
LES GOLFES
CAPITOL 3r.
CAPITOL 3r.
Pujar a les golfes d’una casa de pagès, és com una aventura. Saps on són i per on s’hi puja, però mai sabràs el que hi pots trobar. Un cop a dalt, no sé el perquè, sempre he mirat el sostre. La vista, potser per deformació professional, se me’n va al mateix lloc. L’embigat de unes golfes és un conglomerat de solucions arquitectòniques on s’amalgama i barreja el ciment i la calç, la fusta i la pedra, l’encanyissat i les teules.
Sempre per algun lloc hi entra un raig de sol.
Algunes teules, capgirades per el vent de tramuntana deixen entrar la fresca
del matí. Les pedres que les aguantaven, han rodolat teulat avall i els
pardals, olives i orenetes han aprofitat l’espai per fer-hi el niu.
No és d’estranyar doncs que a la nit s’escolti com
aletegen els ocells o les corredisses dels ratolins per entre l’encanyissat i
les llates.
A les golfes es veu la biga o la encavallada més
gran, de roure centenari quasi sempre, que suportant les bigues , llates i tornapuntes forma les diferents vessants de
la coberta. Entre llata i llata, el
recremat vermell de les teules o els rajols pintats amb calç sobre els
que aquelles reposen.
Si mirem detingudament l’interior d’unes golfes,
quasi segur que esbrinarem la filosofia de la casa i dels seus estadants.
Dintre d’un desordenat ordre podem veure allà al fons el bagul folrat amb pell
de teixó, on la padrina guarda encara algunes peces de roba que va fer servir
el dia del seu casament.
Al costat, i cobert per una vella manta, hi ha la
sella de núvia, amb el cuir ja mig ressecat pels anys, amb la que la van baixar
des de casa seva allà dalt a la muntanya
el dia del casament.
Hi ha estris del treball del camp penjats d’una
biga. Hi veiem aixades, fangues, palots, els volants, lligadors i esclopets que
feien servir per la sega, rampins de lledoner i una dalla.
La pastera jau en un racó i dintre seu les gallines
hi han fet niada. A sobre, dos atuells per mesurar el blat i quatre olles d’un
color negre brillant on guarden el greix, confit i oli..
Penjats d’uns claus forjats i a la paret hi ha
forcs de cebes i alls i un xic més enllà una incomptable rastellera de
tomàquets d’un color entre groc i vermell que des de l’anyada passada han
servit per sucar el pa o les torrades.
Dintre dos garbells, mongetes del ganxet i pèsols a
punt de plantar i a terra, sobre un entarimat de fusta, pomes del ciri, nispros embolicats en palla,
figues seques, ametlles , avellanes, castanyes i patates que ja comencen a
grillar.
En uns sacs, a sota mateix de la finestra, s’hi
guarda blat de moro, ordi, fajol i civada,
Si obrim la porta que comunica amb el celler, una
ferum, entre rància, salada i avinagrada envaeix tot el local. Hem arribat al
“sancta sanctorum” de la casa.
Sobre una post de fusta, una peça de cansalada i
dos pernils, amb una pedra a sobre i embolcallats en sal, esperen el moment
d’ésser col·locats al costat dels paltrucs, llonganisses , fuets i sagí que
pengen dels cairats.
Tres botes
que , mira per on , no estan col·locades al racó, gotegen vi negre, vinagre i garnatxa dintre
petites cassoles cobertes d’un tel grisós.
A fora del celler, al sortir, i apilonats al costat
del que en el seu temps, degué ésser una bicicleta, una ràdio vella, un
“mecano”, dos camions de joguet, una pilota , una guardiola, tres gerros amb
flors seques i una taula de càmping on s’amunteguen revistes i diaris vells,
Presidint les golfes, clavat a la paret i dintre un
marc de negra fusta ja corcada, la groga fotografia dels padrins el dia del seu
casament que sembla vigilen que tot estigui en el seu lloc dintre aquell
desordre fosc.
LA SALA
CAPITOL 4rt
Tot just passar la porta forana i a l’esquerra, hi ha l’escala que puja al primer pis. Les parets són de pedra i els escalons d’un roure negrós pels anys, però brillant i que reflecteix la poca llum de la bombeta d’un aplic pintat amb purpurina.
A mitja escala, un replà i en un test de terra vermella, un cactus amb la flor ja mustia. Sobre el test i en un marc de fusta, un full de calendari amb un paisatge nevat.Pugem set escalons més i entrem a la sala. El terra és de rajols vermells envernissats i el sostre de bigues i cabirons de roure. L’enteixinat és també de fusta que ja comença a vinclar-se pel pas del temps.
De la biga mestra i penjant d’una daurada cadena, un llum de sis braços i un encadenat de llàgrimes de vidre que inunden d’una claror multicolor les parets de l’estança al obrir els finestrons de la balconada que dóna al jardí.
Els interruptors són d’una lluent porcellana i el
conductor elèctric d’un trenat negrós que destaca sobre el blanc de les parets.
Es podria esbrinar la saga de la família mirant les
fotografies emmarcades que pengen d’uns cordons daurats. Hi ha la del padrí,
vestit amb capa blanca de quan va servir a Regulars. En una altre, l’hereu i la
seva dona el dia del casament.
En el racó al costat de la finestra des d’on es veu
l’espadat de la muntanya, i sobre una taula de marbre blanc, tot un reguitzell
de petites fotografies de fills, néts i besnéts. Al mig de totes, una copa de
plàstic on es pot llegir: AL MILLOR AVI
Un rellotge de fusta de cirerer amb incrustacions
de boix i llautó està situat al racó de
la finestra. La pèndola es balanceja compassadament amb un tic-tac quasi
imperceptible
A la paret
de l’esquerra, un gran armari on es
poden veure plats, tasses, gots i copes. És tot un mostrari dels més variats
estils. Des de les gruixudes copes de vidre d’un esmerilat color transparent
fins a la de la moderna cristalleria que va adquirir l’hereu pel seu casament.
Centrat amb l’armari, un quadre en relleu de l’últim sopar i a sobre mateix,
protegit de la pols per un vidre, un sagrat cor presidint la sala.
Dintre els calaixos de l’armari, la pubilla hi
guarda les blanques estovalles i tovallons que faran servir pels dinars de
festa. Són de fil, amb una sanefa blava a tot al voltant i amb dues lletres
brodades en vermell. Fan una estranya i enganxosa olor, barreja d’anys, pomes i
codonys.
Al centre de l’estança hi ha una gran taula de
noguera capaç, jo diria, per a una vintena de comensals, amb una també vintena
de cadires de balca. Sobre un treballat tapet de punta de coixí, dos gerros de
vidre amb flors seques.
En sortir, i a l’esquerra, una petita taula també
de noguera on reposen un càntir, una xocolatera i un cassó d’aram. Per sobre de
la taula, una lleixa de rajol amb una dotzena de novel·les d’en Salgari i el
cap dissecat d’un senglar. Volten el
trofeu, tres fotografies de la colla de caçadors i la canana i l’escopeta del
padrí.
Tanco el finestró, apago el llum i per l’escala de
fusta baixo a l’entrada de la casa, tota enllosada, on l’hereu ha deixat els
estris de la feina mentre es renta a la pica de pedra plena a vesar de
l’aigua de la font.
Estic convençut que les vivències no desapareixen
sinó que es conserven en el lloc on s’han produït i per un moment, penso en les
coses que ens diria el sagrat cor, el rellotge, la taula i les cadires,
l’armari, les fotografies i fins i tot el cap de l’animalot mort. Ells,
amb els que hi viuen, formen d’alguna
manera, part de la família.
LA CAMBRA
CAPITOL 5é
CAPITOL 5é
Cinc portes tot al voltant de la sala donen accés a les cambres. Cinc portes envellides pels anys i
repintades d’un color marró brillant que rellueix amb el sol de migdia.
A la mateixa cantonada hi ha la que comunica amb la de la
padrina i el padrí. El llit del més pur estil olotí està amb la capçalera
tocant a la paret i els permet contemplar només despertar-se els camps de
conreu de la feixa de baix.
Des de la balconada coberta, plena de geranis de tots colors,
la padrina dóna les primeres ordres als masovers i el padrí passa una i altra
volta la fulla de la navalla d’afaitar sobre un pedaç de cuiro que penja de la
paret.
- Com es presenta el dia ? Rondina i amb el dit neteja
l’escuma del sabó que ha quedat als
llavis.
- Farà bo, diu la padrina mentre passa la pinta pels
cabells que temps ha foren d’un negre brillant i que ara blanquegen pel pas
dels anys. - Si no es gira tramuntana, haurem de recollir l’alfals ja que
l’ull de poll m’anuncia canvi de temps. M’ajudes a fer el llit ?
- I quin remei em toca, respon el padrí. No en tinc prou
amb la meva feina que encara haig d’ajudar a les dones a fer la seva.
Un cop tot endreçat, baixen a la cuina i encara el padrí
aprofita els últims esgraons per col·locar-me bé la faixa on treu el cap aquell
mocador blau que sempre hi porta.
La cambra resta com sempre ha estat. Neta, polida, amb el balcó
obert i la porta fermada, no fos cas que la Mixa , la gata, anés a fer migdiada sobre el
cobrellit blanc. Sobre la tauleta de la padrina, una gerra de vidre tapada amb
un got, una espelma enganxada a un platet i el llibre de missa amb una estampa
de la Verge del
Carme que fa de punt a la pàgina dels misteris de Glòria.
Perquè això sí, resar el rosari és obligatori abans d’aclucar
els ulls. El padrí no és home d’església. Sempre repeteix... a mi no
m’agraden els capellans però a fi de no fer emprenyar a la dona, reso cada dia
el rosari abans de dormir. No fa cap mal i així tinc la parenta contenta.
Sobre la tauleta del padrí i dintre una tassa de porcellana la
pipa que ja fa anys que no serveix, deixa veure el broc mig rossegat i encara
guarda el ferum d’aquell tabac cultivat a l’hort i dels trossets de caliquenyo
que el padrí li endinyava. - Fa anys que no fumo, diu, però
encara m’agrada tenir-la al meu costat en anar a jaure.
El terra de la cambra és de fusta i el padrí
hi ha fet un petit forat tapat amb un tap de suro per on vigila el bestiar,
sobretot les vaques, quan n’hi ha alguna a punt de parir.
Al racó del costat de la balconada, un bagul folrat amb pell de
teixó guarda encara peces de roba i estris de quan es van casar. - La jove
m’ho fa guardar aquí i en un altre de la sala. Diu que ja estan passats de
moda, però amb ells vaig arribar i amb ells marxaré, comenta sempre la
padrina.
Un gros armari ocupa quasi tot el costat d’una paret. De color
verdós amb dibuixos repintats de purpurina. Els anys i els corcs no han pogut
encara amb la fusta de cirerer que el pare del padrí va aportar per fer el
moble. A dintre i religiosament col·locats, els llençols de fil, les vànoves,
les coixineres, les tovalloles i els blancs davantals que serviran per la
matança del porc. Cobertes amb un paper i penjades de la part alta de l’armari,
les poques peces de roba bona que quasi mai fan servir.
- Aquí a pagès, diu la padrina, amb un parell de faldilles
i jerseis, tirem tot l’any.
El sol, tot just nat, dibuixa les sanefes de les cortines sobre
l’empostissat del terra i el tenyeix de color groc. A fora la tramuntana
comença a trontollar les fulles dels arbres i l’herba del prat es mou
rítmicament l li dóna una aparença de mar verd.
El padrí i la padrina fan la torrada al costat del foc mentre
en un pot als fogons de la cuina, la
llet acabada de munyir fa el bull deixant una capa espessa de groguenca nata.
Un nou dia comença.
LA CORT
CAPITOL 6é
CAPITOL 6é
No hi havia llum. No calia. Per una finestra el sol entrava a
la cort dibuixant lluentes sanefes a les teranyines del sostre. Quan bufava el
vent del nord, s’endevinava una monòtona i freda melodia que semblava néixer a les escletxes
de la gruixuda paret de pedra. Al fons, en un racó, dos porcs clavaven els seus
morros a l’abeurador que de bon matí la padrina
havia emplenat amb farinada, segones i els sobrants de la cuina.
Esperaven inconscients l’arribada de l’hivern per proveir de
carn, pernils, llonganisses, greix i cansalada el rebost on encara hi resten
els darrers vestigis de la matança de l’any passat.
Només entrar i a la dreta, fermades a l’estable, tres vaques, la Viola , la Blanca i la Vermella , remugaven palla
i alfals esperant l’hora que l’hereu entrés amb les galledes per munyir-les. La Vermella tenia un vedell
que no es cansava de xumar de la meta amb uns cops de cap rítmics i compassats,
mentre movia fuetejant la seva ja llarga cua.
Separats de les vaques per tres pals de fusta, dos bous de més
de cinc-cents quilos, movien d’un costat a l’altre els seus caps fent topar les
seves banyes amb un sec croc-croc que retrunyia a les parets i sostre. Eren els tractors
d’avui dia. Tiraven de
la carreta, de la llaura, del rascle i en temps de tallar la fusta del bosc,
arrossegaven pel mig dels matolls d’alzina els llargs troncs de pi i castanyer,
deixant el rastre profund de les seves peülles sobre la molsa mullada.
Al costat de la cort de l’entrada n’hi havia dues més. En una
hi havia una mula i un ruc, a l’altra els estris per guarnir, unes caixes amb
civada , unes bales de palla, herba i alfals. També hi havia un sac amb
garrofes que tot sovint els marrecs trencaven amb les dents per notar el seu
gust entre dolç i amargant.
La gata havia fet el niu entre dues bales de palla i els gatets
, nascuts no feia gaires dies , feien sentir el seu infantil miau-miau
rebolcant-se i jugant.
El gos més vell de la casa, en Pinxo, feia guàrdia no molt
lluny estirat amb el cap entre les potes i els ulls mig tancats per la mandra.
Sabia que mentre ell fos allí, cap mena d’animalot, liró, serp, llangardaix o
mostela, gosaria trencar la pau del lloc.
El padrí i l’hereu tenien penjats d’uns claus a les parets,
tots els estris pel conreu dels camps. Aixades, fangues, rampins, xerracs de
tota mena, pics , pales,dalles, volants, destrals. Fins i tot un càntir fet pel
llauner del poble, es gronxava d’un cordill colpejant de tant en tant el pal de
fusta on hi descansava una vella sella de muntar.
Recordo vagament l’olor – o pudor- d’aquella cort. Era una
humida ferum entre dolça i agre. Barreja d’olor de llet i herba fresca, de
cuiro recremat, de fems i palla molla. Un olor – o pudor – que no notava fins
que, al arribar a casa, la mare em feia anar de dret al safareig de fora i
m’esterrejava amb una pastilla de Heno de Pravia.
I és que la cort d’aquella casa era el lloc on jugàvem amb els
fills de l’hereu mentre la padrina em mesurava els dos petricons d’aquella llet
blanca i espessa, barreja d’herba de la prada i flors del bosc que dia per
altre hi anava a buscar
LA PALLISSA
CAPITOL 7é
CAPITOL 7é
La pallissa o pallera era de secció quadrangular i de dos
pisos. A peu pla s’hi guardava la carreta, el carro, la tartana i el tamborell,
així com la llaura d’una reia, el rascle i la llaura de rodes o giratòria.
El pis de sobre, tot empostissat era el lloc ideal per l’herba,
userda i palla. S’hi pujava per una escala de fusta suportada per un
gruixut tronc de roure que amb els anys grinyolava quan en jugar a cuit
i amagar, pujàvem i baixàvem els esgraons de dos en dos.
La coberta era del tipus més senzill i primitiu. Una biga de
roure al mig aguantava els cabirons de castanyer i les llates on descansaven
les teules. Per sobre d’aquestes, un
reguitzell de pedres de la mida d’un meló servien per subjectar-les i així
evitar que el fort vent de tramuntana les fes volar. Cada any en arribar la
primavera les orenetes omplien el sots-teulat de dotzenes de nius fets amb el
fang de la bassa.
Coneixíem com el palmell de la mà tots els racons entre les bales de palla
herba i userda. Hi teníem el nostre
amagatall i el lloc on hi guardàvem els
nostres estris de jugar. Boles de fang, rompes, baldufes, arcs fets amb
lledoner i les carbasses que havíem buidat i fet nas i boca per espantar als
vianants que per l’aplec feien drecera per arribar a l’ermita.
Per davant de la pallissa hi havia l’era, tota enrajolada i
voltada per una gruixuda paret de dos pams. Era el nostre camp de futbol on
esquinçàvem les espardenyes colpejant una coixinera plena de palla intentant
entaforar-la al mig de dos pals de
castanyer amb forqueta i una canya americana que feia de travesser.
Quan arribava el temps del batre, tres o quatre cases del
voltant ho feien a l’era de la casa aprofitant l’arribada de la màquina d’en
Pauet que, tirada per un Lanz i ajudada
pels bous, feixugament havia aconseguit guanyar l’enllosat de sobre la via. La
batuda era com una festa per als estadants. Tothom ajudava tothom i el menjar i
beure d’uns i altres era per a tots així com la feina.
En acabar la batuda i retirada ja la palla i el gra, la padrina aprofitava per recollir amb
l’escombra els pocs grans de blat que havien quedat a les escletxes de
l’enrajolat. Això és la torna – deia-
i
les gallines i aviram del galliner també tenen dret a la collita.
A dintre la pallissa, darrere la carreta dels bous, encara hi
havia part de la tartana amb què els
pares del padrí i ell mateix baixaven a mercat cada setmana i que l’arribada
del sis-cents va posar a l’oblit.
A les rodes encara s’endevinava el color vermell de les sanefes
i els seients recordaven aquell color negrós de l’envellutat ara cobert per una
gruixuda capa de pols. La vela, ja mig menjada pel temps, feia de sopluig i
tanca per a l’aviram del galliner.
Els dos llums d’oli,
juntament amb la cabeçada
formaven part de la decoració de la sala gran al costat d’un fuet de
sanguinyol i uns esclops plens de palla on la jove havia col·locat mitja dotzena de les més boniques, dolces i
grogues pomes del ciri.
La nit de Sant Joan des de ben lluny i per molta estona, es
podia veure la foguera cremant bardissa al mig de l’era i amb la seva
resplendor es dibuixaven les siluetes
dels vailets sobre l’arcada de pedra.
EL GALLINER
CAPITOL 8é
A quatre passes mal comptades de la casa, hi havia el galliner.
Per anar-hi travessava l’era que encara guardava a les escletxes dels rajols un
xic de boll de l’ultima batuda.
Resguardat per la figuera de coll de dama, el galliner arribava
fins al marge del camí que puja al serrat. La porta, enganxada al tronc de
l’arbre amb filferros rovellats, grinyolava al obrir-la i feia trontollar els
vells somiers, tela metàl·lica i pedaços ennegrits de la vela de la tartana que
feien de tanca.
A sota el camí un seguit de punxants arçots, magraners i
ginesteres servien d’aixopluc a l’aviram i donaven una nota de color barrejant
el verd de les fulles amb el groc de la ginesta, el negre dels aranyons i el
vermell torrat de les magranes.
Les gallines – dues dotzenes mal comptades- picotejaven el
terra argilós fins arribar a la cassola on la padrina hi havia deixat rosegons de pa sec i un xic
de blat de moro. Sota uns vells troncs de castanyer hi tenien la niera on cada
dia amb el padrí anàvem a recollir els ous. Fins que vaig ser gran no vaig
entendre per què l’home sempre hi deixava el mateix ou marcat amb una creu
negra. “ Això és l’esquer, manyac”
em deia.
Conills de tots colors bellugant la cua, saltironaven per entre
els troncs fins arribar al marge on havien fet un petit cau. Una blanca conilla
havia fet un jaç de pèl i herba sota una
caixa de xampany on els petits conillets, amb els ulls encara mig tancats
esperaven l’alletament.
De la font del camí, l’aigua baixava fins la
bassa de sota la figuera on els ànecs nadàven i capbussàven
en busca de cucs, aglans del bosc de darrera
o figues seques caigudes de l’arbre deixant darrera seu una estela de fulles
seques i plomes.
El gall, de vistoses i llargues plomes, des de sobre un
pedestal vigilava el seu harem i tot sovint s’estarrufava remarcant els verds,
blaus, negres i vermells del seu plomatge.
Amb un fort aletejar i un quiquiriqui estrident, remarcava la
seva figura com dient: “aquí estic jo”.
Però el que més m’embadalia era contemplar
les oques. Tres femelles i un mascle que patxocament es passejaven per l’entorn
fins que veien arribar al padrí amb un braçat de fulles de col, enciam o
qualsevol altra verdura. Llavors obrien les ales, aixecaven el cap i bufant com
un esperitat s’atansaven a la tanca esperant la menja. Cap altre s’hi acostava
fins que només havien deixat els rosegons. Llavors tornaven a les passejades i
deixaven que l’altre aviram acabés amb el festí.
Aquests animalots no serveixen per res – pensava jo – fins que un dia la
padrina, en sentir els seus quac-quac em va fer notar que tots els estadans del
galliner anaven a buscar refugi sota les punxants branques dels arçots. Tan
sols la conilla restava sota la caixa.
Aixecà els ulls cap al cel i em va dir: - Mira...... han estat
les oques que els han descobert......
Dos punts negres, dos esparvers, revolotejaven per sobre el galliner, retallant la seva
silueta sobre un núvol blanc. A baix tot era silenci.
EL SAFAREIG
CAPITOL 9é
La font subministrava aigua a tres llocs de la casa: al
galliner i horts, als dipòsits de la teulada i al safareig. Aquest era rectangular i dividit en
tres. Una part era l’abeurador del bestiar i l’altre, partit per la meitat
servia de viver dels peixos que l’hereu, gran afeccionat a la pesca, omplia amb
bagres, barbs i carpes producte de
pesquera. L’aigua sobrant i per un sobreeixidor, omplia el safareig
pròpiament dit on la padrina i la jove hi feien la bugada cada setmana.
La roba ja neta l’estenien en una corda entre la figuera i el
tronc d’un presseguer que ja mig sec en prou feines donava una menjada a l’any.
En un forat de la paret hi havia el lleixiu i el sabó fet a
casa amb greix i sosa que donava a la roba una olor de netedat d’hospital. En
un petit cistell hi guardaven les agulles i, embolicat en un paper de diari,
una pastilla de sabó d’olor per la neteja personal.
Els llençols i roba blanca la padrina la col.locava sobre
l’herba del prat esperant que el ventet de tramuntana li donés aquell punt just
d’humitat per repasar-la amb les planxes calentes al foc de la llar. Al
guardar-les a l’armari, encara traspuaven una olor barreja de netedat, fruita i
herba fresca.
El safareig no servia tan sols per rentar i abeurar el bestiar.
Els caps de setmana era el lloc ideal per a la higiene personal dels marrecs de
la casa i fins i tot per l’hereu que, amb un “ meyba” estrenat el dia de Reis,
gaudien de la fresquetat de l’aigua i de la olor d’aquell sabó “Heno de Pravia”
que la jove comprava al mercat setmanal.
En Francesc i en Pere, els fills de la casa, van acabar el
batxillerat al Seminari però, no sé si per haver perdut la vocació o per haver
aconseguit el seu objectiu, van decidir continuar altres estudis. Cal dir que
anar al Seminari era un sistema d’adquirir una cultura que no estava al abast de
moltes families en un col.legi de pagament.
La padrina, sobretot, va sentir molt no haver aconseguit tenir
un capellà a la familia, però ho va aceptar. Quin remei li quedava. Ara estan
contents amb els nens- sempre seran els nens- que tenen una molt bona col.locació.
En Francesc és un molt bon mecànic i en Pere, si Déu vol, en un parell d’anys
serà Perit Agrònom.
A l’hereu se li fa la boca aigua pensant en el tomb que poden
donar a la finca i ja veu els camps, ara a mitja producció, plens d’hivernacles.
- Del bestiar m’en cuidaré jo, diu el padrí.
No vull veure animals fermats
amb la sola missió de engreixar-se per anar a l’escorxador. En Pere
somriu en sentir-ho i picant l’ullet al seu pare respon: És clar, avi, serà
com tu vulguis.
Els més joves de la casa van aconseguir deixar de rentar-se al
safareig i fer-ho en un cuarto de bany que van instal.lar al costat de les
cambres. El que no van lograr es canviar el nom del safareig. Era i
continuarà essent el safareig dels capellanets.
ELS CAMPS
CAPITOL 10é
Hi havia cinc camps al voltant de la casa. Esglaonats i amb uns petits pujantons per anar de l’un a l’altra. El de més avall, d’unes sis vessanes, era conegut com el camp del tren ja que estava just al costat de la via. Era pla com el palmell de la mà i el lloc ideal per al blat i l’ordi.
L’hereu havia deixat una franja d’unes deu passes sense conrear
a fi de que les espurnes enceses que
sortien de la màquina del tren petit no
el deixés sense la collita. Encara recorda el padrí aquella nit de Sant Jaume
que van haver de deixar l’envelat amb els veïns i amb la roba de mudar a cops
de branques de ginestera apagar el poc blat que encara el foc no s’havia
menjat. Fou a partir d’aquell any que
l’hereu optà per deixar el tros erm. El llaurà i amb un emprenyament com mai
l’hi havien vist digué
- Si el foc té gana que
es cardi les argelagues.
Sobre el camp del tren n’hi havia un altre dividit en dos. La
separació la feia una rastellera de pomeres del ciri on en temps de collita els
segadors menjaven l’escudella i carn d’olla que la padrina i la jove baixaven
al punt del migdia.
El cantó esquerre estava reservat per al blat de moro, la melca
i el panís. El dret per les trumfes. El padrí tenia una mania especial a aquest
camp
- Entre plantar-les,
matar les cuques amb aigua d’ortigues, collir-les i traginar-les, més valdria
tenir un porc més a la cort. A més et fan tornar sord o et surten golls.
Qualsevol excusa era bona per maleir les trumfes. Però això si,
en arribar els voltants de Sant Josep era el primer a preguntar a l’hereu si
les que guardaven al rebost ja havien començat a grillar.
Al costat del camí que puja a la casa, el camp d’userda donava una pinzellada verda
que trencava el gris negrós de les lloses i la coloraina del lligabosc i arçots
que l’envoltaven. Un petit canaló al
costat del camí portava l’aigua de la bassa fins al lloc. Era, amb el camp de
sota el femer, l’únic regadiu de la propietat. L’aigua de la font, que a l’estiu minvava un xic,
servia per anegar al menys tres cops l’any el camp d’userda i aconseguir
aquelles tres segades que proveïen el menjar de vaques, bous, mula i ruc.
Separada per una filera de lledoners i figueres hi havia la
vinya. Els ceps, recargolats pels anys, es recobrien en arribar el setembre
d’uns brots negres i lluents que eren la delícia dels ocells.
El padrí penjava d’unes canyes tot al voltant de la vinya, els
pots buits i lluents de sardines i anxoves a fi d’espantar les merles, gaigs i
pardals.
Si l’anyada era bona, amb el raïm es podien fer unes tres bótes
de quatre mallals d’un vi negre i espès
que guardat en botes de roure
serviria per emplenar el porró de cada àpat.
La padrina en feia separar un xic; el vi verd deia ella, per
acompanyar els panellets i les castanyes pels voltants de Tots Sants. Perquè
això si, el vi era la beguda de la casa. Vi sol. Aquell vi que et deixa un
rastre entre vermell i blau sobre la camisa o les estovalles quan no pots
engolir el que surt del broc xic del porró.
Alguna vegada la padrina, sobretot a l’estiu, “batejava” el vi dient que
era el porró que s’havia tombat a la galleda on el posava en fresc amb l’aigua
de la font. El padrí no s'ho creia i tot
rondinant cantava allò de:
- El vi... trumlailà, cria
granotes...trumlailà, i espatlla el camí ...
trumlailà, trumlailí.
Hi havia també una barraca tota feta amb les pedres que van
anar sortint de les mil i una llaurades que l’avi del padrí havia fet des de que va comprar la propietat.
El sostre era de brancs de ginestera, terra i rocs. A dintre s’hi guardaven les petites eines per
conrear la vinya així com una petita bàssia on barrejaven la calç i la pedra
blava per sulfatar.
L’hort de sota el femer era com un aparador. Hi havia de tot i
en tot temps. Tomàquets per servar i de la pera, apis, cols, bròquils, pebrots
i cireretes, naps negres,
enciam i escarola, pèsols i faves al seu temps,
carxofes, pastanagues, mongetes del ganxet i del cuc, carbassons, cogombres.
Al final de tot i al costat d’un llimoner arrecerat a la paret del femer, tres plantes de tabac que
fa anys que no s’aprofita però que el padrí no vol perdre.
- En veient-les,diu, em marxen
les ganes d’omplir la pipa, però m’agrada la seva olor.
L’últim camp era al
costat del galliner. Petit i a
l'estiu ple de carabasses i melons. Els melons al costat mateix del camí que porta a la baga dels
castanyers. L’hereu hi passava quasi cada dia amb l’aixada removent la terra i
empolsegant fulles i fruits
- Això ho vaig aprendre
d’un company de mili que era de Badajoz. I a fe de Déu que els melons surten
més dolços.
Algunes vegades la padrina ens havia vist amb tres o quatre
companys remenant al mig dels melons i xíndries. Com una aparició sortia per
sota les branques de la figuera i amb aquella veu dolça però autoritària dels
seus quasi vuitanta-cinc anys ens deia:
- Mengeu, manyacs,
mengeu-ne. N’hi ha per a tots i els que sobrin
els donarem als porcs.
LA FONT
CAPITOL 11é
La font era a no més de cent passes de la casa. No tenia nom.
Era la font. Font d’aigua freda que naixia qui sap on però
que al sortir per l’esberla de la penya, portava la fredor de la neu i els
olors de pins i prats de la muntanya. En anys de sequera mai havia deixat de
brollar. L’aigua, que rajava d’un broc
de canya, feia una monòtona cantinel.la en caure sobre un obi de pedra i
desprès s’esmunyia pel petit rec fins arribar a la bassa del galliner. Els
voltants de la font respiraven fresquetat i verdor. El desmai de sobre la
marjada es vinclava sobre l’herba del
prat formant una capelleta on l’hereu havia col·locat un banc i una taula, feta
amb troncs d’acàcia.
Els vímets i canyes de les vores del rec ombrejaven el caminet
fins arribar al camí ral. L’aigua , un
cop travessat el pas de lloses, saltironava pel mig dels lledoners fins arribar
al galliner i mansament reposava a la bassa on els ànecs i oques nedaven
plàcidament.
Desprès baixava fins els horts de sota el femer i es perdia
pels voltants de les feixes fins caure a la torrentera.
La font no era només el lloc on anar a buscar aigua o prendre
la fresca a l’estiu. Era el lloc on anar
a collir als prats que l’envoltaven
maduixes, mores i aranyons. Era la parada obligatòria en tornar de
l’aplec per berenar una pressa de xocolata i un mos de pa. Era el merescut
descans -un bufet i una cigarreta - pels caçadors i boletaires.
Era l’amagatall buscat per les parelles per fer-se quatre
carantoines. I era taula sobre
estovalles de fil blanc per a celebrar l’últim dia de la Festa Major amb un bon
berenar a base de truites, costelles, amanides, llonganissa , pernil , fuet i
peltruc. I tot ben regat amb bon vi negre
i “xampany semi” refrescat dintre l'obi. Les ampolles que ja a mitja tarda la jove hi havia deixat,
sortien com embolcallades en una mantellina d’una grisor transparent produïda
pel contrast de la fredor de l’aigua i
la calor de l’estiu.
Des de la font s’escoltava el refilar del flabiol, el rum rum
del contrabaix i les notes de la tenora de la cobla que a baix, al poble,
tocava l’ultima sardana de la tarda.
Ja en començar a llustrejar, el padrí i l’hereu es miraven de
reüll per veure qui seria el primer en aixecar-se per anar a munyir. Les dones
de la casa recollien en un cistell tot
el parament i seguits d’en Pinxo, el gos, tornaven poc a poc a la casa per
continuar amb les tasques familiars. I és que a pagès, no hi ha festes que
valguin.
La font continuava brollant, l’aigua seguia el seu camí i la
lluna tímidament treia el cap per entre les alzines de la carena mentre un
mussol rondinava des del seu niu a la centenària olivera anunciant l’arribada
de la nit.
EL BOSC
CAPITOL 12é
CAPITOL 12é
El bosc d’alzines, roures, castanyers, algun freixe i sobretot
pins, voltava la casa pel darrere i el cantó de tramuntana. L’alzinar començava
tot just passar el camí que portava a la font. El terra era net com una patena
ja que el padrí havia donat permís a en Peric, l’amo del ramat de xais i
cabres, per a pasturar-hi. Així es conservava sense matolls i herbes. Només als
voltants d’octubre i fins a Nadal el ramat tenia prohibit entrar-hi ja que la
padrina hi collia quasi cada dia un bon cistell d’escarlets vermells que
confitava per fer la vedella o el rostit dels diumenges. Quan ja tenia plenes
les cinc o sis gerres de fang amb el preuat bolet cobert de sal, l’hereu amb el
sis-cents baixava les cistelles plenes per vendre al mercat o canviar per pa,
oli, sucre o queviures a la botiga del poble.
A la pineda de la font hi havia una o dues dotzenes de pins
pinyoners que l’hereu al seu temps descarregava dels fruits, que servien, un cop ben torrats al forn de la cuina, per guarnir aquelles coques ensucrades que
quasi cada diumenge la jove preparava per postres. De tant en tant, la padrina
ens en donava un grapat que nosaltres trencàvem sobre el banc de pedra de
l’entrada amb el martellet de picar la dalla.
En temps de bolets, els pinetells i rovellons treien el seu cap
entre les fulles i pinassa i tenyien el
terra d’un color vermellós. També s’hi feien croalbes, candeles, rossinyols,
ciurenys, i a l’esplanada on temps ha hi hagué una pila carbonera, cada any
s’hi collia una coixinera de múrgoles que, penjades d’un fil a les golfes,
esperaven l’arribada de la festa major per guarnir el rostit.
A sobre la marjada de la font una bona estesa de brucs servien
per fer escombres o manats per socarrimar el porc el dia de la matança. Temps
ha, del bruc també s’aprofitava la rabassa per fer pipes i encara es podien
veure els forats fets a cops de magall on les colgaven tapades amb una saca
per conservar-les humides i que no
s’esberlessin.
De tant en tant, un arboç
sobresortia del brossam, curull de madures i rosades cireres que nosaltres
xafàvem sobre un bocí de pa i cobríem amb sucre.
Els grèvols estenien les seves punxants brancades sobre la catifa
de fulles de l'arbreda i posaven una nota de color verd i vermell enmig dels
grisos de les fulles, el blanc del lligabosc i el groc de la ginesta.
A l’obaga dels castanyers encara es podien veure
les restes de les perxes i bastons que
els homes de la casa preparaven en manats per vendre a boters, cistellers,
cadiraires i xesclers. Fins i tot les arengades es guardaven en caixes rodones
voltades i reforçades per un xescle de castanyer.
Les millors castanyes, les més grosses i dolces
eren les de l’obaga. En arribar Tots Sants, era una corrua de gent que hi
pujàvem per emplenar el cabàs. Aquelles castanyes cuites al recés de la llar,
acompanyades d’un bon glop de vi novell i un xic de pa torrat era talment com
si mengessis panellets. També bullides eren bones, però per mi la millor manera era assecar-les dins d’un garbell a l’ombra i cuinar-les a la
cassola acompanyades d’uns bons talls de costella de porc.
A l’obaga no hi havia en prous feines grans castanyers. L’aprofitament forestal havia fet desaparèixer la perxada que potser retornaria a través dels rebrots que sortien de les soques tallades a ran de terra A dalt de tot, un vell castanyer de grans branques i amb el recargolat tronc mossegat pels llamps desafiava els anys i el temps.
Darrere la casa, en una llarga feixa, barrejant-se amb el bosc i tocant quasi a les parets, hi havia els fruiters. S’hi collien cireres de mata de pedra i cor de colom, pericons de sant Joan, nespres, peres d’hivern, codonys, magranes i prunes. A la soca d’una alzina seca, s'hi enfilava una parra de raïms moscats que la padrina guardava penjats a les golfes i que amb el temps esdevenien dolces i molsudes panses.
La roureda potser era la part més bucòlica del bosc. Un bon grapat de roures centenaris ben repartits entre les pedres de basalt mig cobertes de molsa. El terra era com una catifa de fulles i aglans barrejades amb les mates de boixos marins de vermell fruit i ginebrons de negres boles. Hi feien cau els conills i niu els ocells. Quan bufava la tramuntana, les altes branques es balancejaven xocant entre elles i guarnint l’entorn d’una música barreja de fusta i vent. Les aglans en caure feien una canterella seca i sonora en xocar contra les branques i s’amuntegaven sobre el terra com esperant que, a la nit, el senglar en fes un bon festí.
Sota el roure més vell, l’aigua havia fet una
petita bassa, tota voltada de joncs i balca.
Al fang de les vores, s’hi veia tot tipus de petjades. Perdius, conills, guilles, senglars, petits ocells i fins i tot les de l’hereu, que amb una canya i un drap vermell hi anava a pescar granotes.
A dalt de tot de l’arbre i resguardat del vent per una gruixuda branca, la cadernera hi havia fet el niu.
LES FLORS DE CASA
CAPITOL 13é
No hi havia cap jardí a la casa,
però això si, qualsevol racó era bo per plantar-hi les més vistoses, escollides
i oloroses flors. A la part del darrere les heures s’enfilaven per la paret
fins a arribar a la balconada de la cambra del padrí i la padrina i es
recargolaven pels pilars fins a entapissar-ho tot. Quina patxoca feia aquell
contrast del verd de les heures amb els geranis vermells, blancs i roses que
penjaven dels testos de terrissa negra.
La padrina, tot just llevar-se, agafava una regadora i amb
molta cura deixava caure un regalim de l’aigua fresca de la font sobre les
flors que tot just obrien els seus pètals al sol que naixia. - A les flors se’ls ha de parlar, deia
sempre la padrina. - Són tan filles de Déu
com nosaltres i t’ho agraeixen amb el seu colorit i la seva olor.
L’hereu, potser encomanat, o millor dit per evitar raons amb
les dones, havia fangat un tros d’uns tres o quatre pams per davant de la casa.
La jove, que amb això era com la seva sogra, aprofitava qualsevol moment i racó
per plantar-hi la grana que el dia de mercat havia comprat al poble. I com per
art d’encanteri, a les poques setmanes tot estava ple de begònies, pensaments,
calèndules, clavellines, violes, petúnies i alegries de la casa que
contrastaven amb el blanc lluent de les parets i el negre grisós de les pedres.
Al costat mateix de la porta forana, hi havia mates de
farigola, romaní, marduix, ginebró i matafaluga que la jove en arribar el mes
de juny barrejava amb altres moltes herbes buscades al bosc i nous tendres per
fer una garrafa de ratafia que després de reposar quaranta dies a sol i serena
servia d’acompanyament de les castanyes, figues i ametlles en acabar un bon
àpat.
Dels aranyoners que hi havia a la tanca del galliner, el padrí
feia un licor amb aiguardent que va aprendre d’un xicot nascut a Pamplona i que
de jove van tenir de mosso. I la padrina, per no ser menys, feia un codonyat
per llepar-se’n els morros amb aquells codonys grocs i aspres que madurava al
mig de la palla.
És curiós contrastar la dificultat de fer créixer flors amb la
senzillesa en què sortien en el lloc menys pensat les més estranyes varietats
de plantes. Sota el femer, i any rere any, les canes grogues i vermelles, les
nyames de flors grans com gira-sols i les esparregueres, omplien tot el marge
amagant la terra rogenca que ja esdevenia incolora pels rigors de l’estiu.
I voltant la casa, tot un seguit d’arbres que pintaven dels més
variats colors tot l’entorn amb el gris del seu tronc, el verd de les seves
fulles i els vermells i grocs dels seus fruits.
És el que deia la padrina: - Perquè
vull un jardí si mai podré aconseguir la grandiositat de tot el que ens envolta
?
I tenia raó, perquè
viure a pagès és com viure al mig d’un jardí.
MENJAR A PAGÈS
CAPITOL 14é i últim
CAPITOL 14é i últim
- A casa no hem passat mai gana, deia el padrí. - Misèria i maldecaps com els que més, però gana, no.
Sàvia frase d’un home a qui les penúries de la guerra i el fet
del seu tarannà republicà van forjar com acer de llaura. Encara recorda les
seves caminades fins a l'Empordà per bescanviar un sac de trumfes per vint
petricons d’oli i ja de retorn a casa,
tornar a caminar al mig de la neu per negociar la meitat de la garrafa a canvi
d’uns quants litres de petroli per als llums de la casa.
- Penúries i
maldecaps,sí...però gana, mai. Això sí, no érem tan llepafils com el jovent
d’ara que si no hi ha un bon tall de carn després de la vianda, ja sembla que
no han sopat.
I amb la pipa apagada entre els llavis i les mans desgranant
blat de moro, al seu costat de l’escon - sempre al seu costat - recordava els
anys passats mentre la padrina feia la becaina amb un ull tancat i l’altre fixa
als calamastres d'on penjava la perola del menjar de l'aviram.
- A casa sempre hi va
haver un plat calent a la taula... fa, noia?.
Potser no gaire ple ni amb menjars exquisits però calent i substanciós.
I el que sobrava servia d’esmorzar
l’endemà. No com
are que només volen menjars prefabricats i fets qui sap amb què i qui sap on.
I recordava l’olla d’escudella que durava tota la setmana, els
fesols del ganxet amb bledes i una xuia cada dia per sopar i la vianda sobrant
ben amanida i un cafè – diguem-li cafè – per esmorzar.
I aquells dinars de diumenge amb arròs a la cassola, quatre
musclos, pèsols de l’hort i un bon tall de costelló. O els rostits amb ànec, pollastre i
conill del galliner per la
Festa Major. I
l’olla de farro amb brou bufat i pa fregit amb suc de cansalada. I les faves de
l’hort ofegades amb botifarra. I el pa sucat amb vi i amanit amb sucre. I els fideus i trumfes
amb suc del rostit. I el fetge amb ceba del dia de la matança. I
el peltruc, pernil i llonganissa del dia del berenar a la font.
La padrina va fent que sí
amb el cap i amb el pensament ficat ja al llit. És tard, ja han resat el
rosari i demà hi ha feina llarga. Tot pujant l’escala, el padrí torna a dir:
- Veritat, noia,
que mai havíem passat fam ?. Penúries i maldecaps sí, però fam, el que es
diu fam ...mai. no teníem calers però el plat calent a taula, sempre.
Ja dintre el llit la padrina li engega: - Apa, noi, que demà tindràs un bon esmorzar ... cafè amb llet i quatre galetes Maria.
- I què penseu fer amb
la patata i col que ha sobrat de sopar?, donar-ho a l’aviram?. Ca, dona, ca, ben fregit amb una mica de
botifarra negra i els carlins que els mati Déu.
La padrina s’hi gira de cul, el padrí pren una cullerada de
bicarbonat, fa un rot i... bona nit i tapa’t.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada